Despre montarea antenei CB pe autoturism.

Drumuri bune Colegu!
Avatar utilizator
PETRE
Site Admin
Mesaje: 4187
Membru din: Sâm Iun 18, 2011 8:38 pm

Despre montarea antenei CB pe autoturism.

Mesaj necitit de PETRE »

Salut,

Pentru a funcționa corect toate antenele radio CB au nevoie de un plan de masa, in acest sens folosim in mod ingenios chiar caroseria mașinii.

Antenele cu baza magnetică au pe talpa sub protecția de cauciuc o folie de aluminiu. Atunci cand așezăm antena pe mașină, folia de aluminiu împreună cu tabla mașinii formează un condensator. Folia de aluminiu este lipita cu un adeziv bun conducător electric de baza si are contact perfect cu exteriorul mufei in care înfiletam antena, implicit cu tresa (împletitura) cablului coaxial. Astfel se asigura un plan de masa bun pentru antena, prin intermediul acelui condensator atipic, "virtual".
Atenție! Talpa magnetica trebuie sa "calce" cu toata circumferința pe tabla mașinii (atenție la plafoanele ondulate), altfel se depreciază valoarea condensatorului format, antena nu va avea plan de masa suficient.
Daca acea folie nu mai este lipita pe toata circumferința bazei, este rupta sau lipsesc bucăți din ea, sau (si mai grav) lipsește de tot, acea baza magnetica mai este buna doar la fier vechi.

Alte verificări pe care le putem face bazei magnetice împreună cu cablul:
-Cu un multimetru pus pe domeniul 200 ohmi se verifica continuitatea cablului intre filetul bazei magnetice si exteriorul mufei care intra in stație. Trebuie ca aparatul sa indice zero ohmi.
-Aceeași măsurătoare se face si intre mijlocul mufei in care infiletam antena si "cuiul" mufei care intra in stație. Deasemeni, rezultatul trebuie sa fie zero ohmi pe aparat, daca nu indica nimic înseamnă ca avem o întrerupere a cablului.
-Apoi punem aparatul pe domeniul 2Mohmi si măsuram intre exteriorul si mijlocul mufei de pe baza, aparatul trebuie sa nu indice nimic, in caz contrar avem un scurt pe cablu.

Cel mai bun montaj al antenei cu baza magnetica cu explicatii si imagini:

Am folosit antena ML90 care poate fi vazuta aici: https://colegu.eu/produs/antena-cb-71-c ... ara-cablu/ si baza magnetică PNI 145PL: https://colegu.eu/produs/prindere-anten ... m-si-mufa/
Cel mai bun loc este in dreptul ușii din spate la mijlocul plafonului, la 20-30cm de antena radioului mașinii (daca are), pentru a nu se influenta reciproc.
O poza cat o mie de cuvinte:

Imagine

Apoi cablul se baga in mașina pe la usa din spate, se desface chederul de pe caroserie in coltul de sus-spate, se mulează cablul pe cantul de tabla care sustine chederul si se montează chederul la loc peste cablu. Chederul este foarte moale, se dilata un pic pentru a face loc si cablului, iar cablul este foarte maleabil, nu se întâmplă nimic datorita cutei de sub cheder.

Imagine

Imagine

Pe urma se baga cablul pe sub gulerul chederului pana jos la podea, apoi sub preș, pe urma printre scaune pana la zona de interes.

Imagine

Atenție, daca ai copii pe bancheta din spate, nu le "porunci" sa nu tragă de acel cablu pentru ca numai la asta se vor gândi /36/

Acest montaj este cel mai bun din mai multe motive:
-Cu ajutorul plafonului se vor obține niște lobi de radiație foarte proeminenți, mai ales pe directia in fata.
-Rezerva de cablu de la cheder pana la antena va fi utila atunci cand mergi undeva unde nu ai încredere sa lasi antena pe mașina si o poți lua de la locul ei după care o pui pe bancheta din spate, sau daca este loc in spatele tetierei pasagerilor din spate (cel mai indicat), ca drept măsura împotriva hoților.
-Montând astfel antena, cablul de 4m ajunge pana la podul pedalier.
-Datorita montarii cablului pe sub cheder nu are cum intra apa in mașină atunci cand ploua.
-Acel loc este bun si in ce privește aspectul general al mașinii spre deosebire daca o puneam fix in centru plafonului, unde ar fi cel mai indicat de altfel, am fi avut lobi de radiație foarte buni in toate direcțiile.

Nu pune antena cu baza magnetica pe portbagaj daca nu ești sigur ca acesta are contact perfect cu caroseria prin intermediul balamalelor. Antena nu va avea plan de masa suficient, va rezona cu vreo 2-3Mhz mai sus din cauza planului de masa precar si nu va putea fi calibrata, vei auzi si vei fi auzit doar de către cei pe care ii si vezi.
Nu pune antena pe coltul mașinii sau unde ai dumneata chef pentru ca este mai importanta decât stația. "Unde antena nu e nimic nu e"

Antena cu prindere fixa:

S-a folosit tot antena ML90 (cea mai aspectuoasa antena, cu cele mai puține pierderi pentru ca nu are bobina la baza este ea însăși o bobina, se zice ca ar fi concept american, necesita calibrare din șurubul din vârf, masuratorile se fac doar cu mansonul negru montat pentru ca influenteaza zona de acord). Producătorul spune ca se poate comunica la 10km cu 4W, confirm acest lucru, am montat multe inclusiv pe mașina personala. Daca stația mai are si câțiva Wati in plus se poate si mai departe, însă nu ne interesează, am mai discutat asta aici: viewtopic.php?t=5096
S-a mai folosit cablul T601: https://colegu.eu/produs/cablu-de-conex ... b-cu-mufe/
si sa mai folosit suportul de inox reglabil SPA100: https://colegu.eu/produs/prindere-anten ... m-si-mufa/
Cele patru șurubele foarte ascuțite din inox care vin dedesubt la suportul SPA100, trebuie sa înțepe capota/haionul mașinii, astfel se asigura plan de masa antenei

Imagine

Imagine

Montarea stației:
Stația trebuie montata cat mai in câmpul vizual al șoferului pentru a nu fi distras in timpul condusului, mai ales atunci cand este necesar un reglaj al squelch-ului din cauza perturbațiilor. Microfonul cat mai la îndemâna tot din motive de atenție la trafic.

Pun o poza cu o idee de montaj, Spor in toate si Drumuri Bune Colegu!!

Imagine